Menorágia - čo to je, príznaky a liečba

Menorágia je gynekologická patológia, ktorá prispieva k narušeniu cyklu, v dôsledku ktorého sa v kritických dňoch vyskytuje veľká strata krvi. Toto ochorenie predstavuje vážne riziko pre zdravie ženy, pretože vedie k zápalu panvových orgánov. Pred začatím liečby musíte pochopiť, čo spôsobilo vznik tohto problému.

Všeobecné informácie o menorágii

Chápeme, čo to je - menorágia. Druhé meno patológie je hyperpolymenorea. Tento výraz v medicíne znamená hojnú menštruáciu.

V prípade menštruácie žena stráca viac ako 80 ml krvi pri jednom deskvamácii. Na porovnanie: normálny objem mesačného prietoku nepresahuje 50 ml, zatiaľ čo zrazeniny s patologickou etymológiou sa na tesnení nepozorujú.

Počas oddelenia maternicového endometria u žien trpiacich touto patológiou sa nálada a pohoda významne zhoršujú. Farba menštruácie je šarlátová. Mnohé sekréty často obsahujú hlien a podozrivé zrazeniny.

Menorágia u žien často vedie k zhoršenému výkonu a rozvoju anémie. To nepriaznivo ovplyvňuje kvalitu ich života.

Podľa štatistík 30% žien, ktoré sa odvolávajú na gynekológa s problémom dlhých a bolestivých kritických dní, trpí menorágiou.

Patológia je klasifikovaná ako primárna (vyskytuje sa pri prvom deskvamácii) a sekundárna (počas reprodukčného obdobia).

Menorágia u žien sa vyznačuje prejavmi týchto príznakov:

1. Hlavným príznakom tejto patológie je predĺžené a silné krvácanie počas menštruácie, objem menštruačnej krvi presahuje 80 ml.
  2. Bolestivá strata krvi počas menštruácie.
  3. Nedostatok chuti do jedla.
  4. Prítomnosť veľkých zrazenín a hlienu.
  5. Trvanie mesačne viac ako 7 dní.
  6. Anémia s nedostatkom železa.
  7. Závraty spôsobené ťažkou stratou krvi.

Na diagnostiku choroby gynekológ hodnotí stupeň rozvoja sekundárnych sexuálnych charakteristík žien. Je to potrebné na odstránenie výskytu patologických procesov.

Hypermenorea je zvyčajne veľmi bolestivá. Pohodlie sa vyskytuje v dolnej časti brucha a dolnej časti chrbta. Ale to nie je hlavnou črtou tejto patológie, pretože väčšina žien ju zažíva počas normálnej menštruácie.

Príčiny polymenorea sú také porušenia:

1. Hormonálne zlyhanie. V období puberty sa často pozoruje prítomnosť príznakov ochorenia štítnej žľazy, ktoré vedie k hormonálnej nerovnováhe.
  2. Choroby reprodukčného systému. Napríklad polypy, adenomyóza. Patológia maternice vyvoláva výskyt menorágie v 80% prípadov.
  3. Ochorenia vyvolávajúce porušenie zrážanlivosti krvi. Napríklad to môže byť nedostatok vitamínu E. Problémy s zrážaním krvi tiež spôsobujú dlhodobé užívanie antibiotík a niektorých hormonálnych liekov.
  4. Choroby panvových orgánov, pečene alebo srdca. Jedným zo symptómov ochorenia je bohatá strata krvi počas menštruácie.
  5. Dedičná predispozícia Menorágia sa často prenáša z matky na dcéru.

Výskyt tejto patológie vedie nielen k dysfunkcii vaječníkov a maternice. Môže vyvolať použitie vnútromaternicového zariadenia. V tomto prípade je hojnou a bolestivou menštruáciou vedľajší účinok.

Sekundárna menorágia často vzniká v dôsledku psycho-emocionálneho stresu alebo fyzickej únavy. Jeho vzhľad je vyvolaný faktormi, ktoré majú negatívny vplyv na fungovanie organizmu.

Menorágia v dospievaní

V pubertálnom veku je hormonálne pozadie nestabilné. Menorágia u adolescentov sa vyskytuje predovšetkým vo veku 13 rokov. Hlavným dôvodom jeho výskytu je nerovnováha v produkcii progesterónu a estrogénu v tele. Má negatívny vplyv na proces zrenia vonkajšej vrstvy maternice - endometria.

Ak matka patologického dievčaťa trpí touto patológiou, je pravdepodobnosť jej výskytu pri prvej menštruácii veľmi vysoká. Menštruácia bude bohatá a bolestivá. Tento stav vedie k apatii a strate výkonu.

Dievčatá trpiace touto chorobou by mali pravidelne podstúpiť gynekologické vyšetrenie, aby sa zabránilo vzniku možných komplikácií.

prevencia

Ak sa počas menštruácie vyskytne dysmenorea (silná bolesť) a veľké krvné zrazeniny vychádzajú z pošvy, je potrebné lekárske vyšetrenie. Neodporúča sa odložiť návštevu u gynekológa, pretože vývoj menorágie často vedie k nebezpečným následkom, ako je anémia.

Aby sa zabránilo výskytu gynekologických patológií, je potrebné:

1. Vyvarujte sa nadmernej fyzickej námahe.
  2. Vylúčte faktory, ktoré prispievajú k psychoemocionálnemu stresu a stresu.
  3. Dostať spánok, včas liečiť nespavosť.
  4. Vyhnite sa častým zmenám klimatických podmienok.
  5. Jedzte potraviny bohaté na vitamíny B, C.

Odporúča sa udržiavať menštruačný kalendár, aby sa kontrolovala stabilita cyklu.

Druhy liečby

Aby sa predišlo výskytu komplikácií, je dôležité začať s liečbou menorágie včas. Lekári používajú hormonálnu alebo nehormonálnu liečbu. Bez ohľadu na príčinu choroby sa neodporúča liečiť ju sami.

Pri hormonálnej terapii predpisované lieky, ktoré regulujú rovnováhu hormónov v tele - perorálne kontraceptíva. Zvyčajne gynekológovia odporúčajú užívať lieky obsahujúce progesterón a estrogén.

Pri hojnej strate krvi v kritických dňoch sa odporúča kyselina askorbová a rutín. Keď je menorágia dlhodobo kontraindikovaná, užívajte lieky, ktoré prispievajú k zrážaniu krvi, pretože majú toxický účinok na organizmus.

Nehormonálna liečba hojnej straty krvi zahŕňa užívanie antipyretických, analgetických a protizápalových liečiv, ako napriklad naproxénu alebo ortofénu. Trvanie ich použitia určuje gynekológ.

V prípade ťažkej anémie a zjavného fyziologického poškodenia pohlavných orgánov je indikovaný chirurgický zákrok. Vykonané kyretáž dutiny maternice. Takáto operácia však nepomôže úplne sa zbaviť patológie, preto sa plánuje jej opakovanie.

Príčiny Menorrhagia

Rozvoj menorágie môže viesť k niekoľkým dôvodom:

• hormonálna nestabilita,
  • choroby reprodukčného systému: dysfunkcia vaječníkov, adenomyóza maternice, polypy, myóm,
  • použitie vnútromaternicových kontraceptív, t
  • ochorenia, ktoré sú spojené so zhoršenou zrážanlivosťou krvi,
  • dedičná menorágia,
  • choroby srdca, pečene, obličiek, štítnej žľazy, panvových orgánov,
  • zmena klimatických podmienok, stresové situácie, nadmerná práca, nadmerné energetické zaťaženie.

Príznaky menorágie

Menorágia sa prejavuje bohatou a dlhotrvajúcou menštruáciou s krvnými zrazeninami, čo môže viesť k anémii, ktorá je charakterizovaná rozvojom stavov mdloby, závratmi, slabosťou, zhoršením zdravia.

Menorágia je často sprevádzaná modrinami na tele, modrinami, krvácaním z nosa a ďasien. Množstvo menštruačného toku je také vysoké, že žena je nútená meniť hygienické vložky každú hodinu.

Liečba menorágie

Keď menorágia predpisovala terapeutickú liečbu, ktorá pozostáva spravidla z rôznych protizápalových liekov a perorálnych hormonálnych kontraceptív obsahujúcich progesterón a estrogén. Zabraňujú rozvoju anémie a znižujú množstvo menštruačného toku.

Protizápalové lieky pomáhajú skrátiť trvanie a hojnosť krvácania.

Chirurgická liečba menorágie naznačuje nasledujúce indikácie:

• ťažká anémia s nedostatkom železa,
  • neúčinnosť drogovej liečby menorágie,
  • poškodenie a fyziologické poruchy pohlavných orgánov,
  • recidivujúca menorágia.

Používajú sa dva typy chirurgických zákrokov: hysteroskopia a hysterektómia.

Hysterektómia spočíva v odstránení maternice, ktorá sa vykonáva vaginou alebo malým rezom v brušnej dutine.

Hysteroskopia je vyšetrenie stien maternice pomocou špeciálneho nástroja vybaveného optickým systémom.

Menorágia a Metrorágia

Tieto dva koncepty sú v zhode, obe sú charakterizované silným krvácaním, ale metrorrhagia sa líši od menorágie v tom, že strata krvi sa nevyskytuje počas menštruácie, ale počas akéhokoľvek obdobia menštruačného cyklu. Príčiny tejto poruchy sú rakoviny reprodukčného systému, hormonálne poruchy alebo vážni patológovia, ako je napríklad myóm alebo erózia krčka maternice.

diagnostika

Domáce procedúry alebo tradičné metódy môžu trvať iba drahocenný čas a komplikovať situáciu, preto by ste mali okamžite kontaktovať gynekológa s príznakmi hypermenorea. Najprv sa vyžaduje vyšetrenie, ktoré pomôže odhaliť abnormality spojené s krčkom alebo infekciami. Potom je potrebný ultrazvuk panvových orgánov, ktorý dokáže odhaliť choroby maternice, vaječníkov a iných pohlavných orgánov. Okrem toho musíte zložiť krvný test, ktorý môže preukázať prítomnosť niektorých infekcií alebo problémov so zrážaním krvi.

Primárna terapia

Liečba menorágie závisí od jej príčin. Ak je spôsobená infekciou, musí sa odstrániť antibiotikami alebo antivírusovými liekmi. V prípade iných chorôb pohlavných orgánov sa s nimi musíte najskôr vysporiadať pomocou chirurgického zákroku alebo liečby.

Hypermenorea u adolescentov a žien v období pred menopauzou sa zriedkavo lieči, pretože je to normálny dôsledok hormonálnych zmien v tele. Na zmiernenie jej príznakov možno použiť lieky so železom, bezpečné lieky proti bolesti a protizápalové lieky.

Udržiavacia terapia

Okrem samotnej liečby si pacienti s hypermenorouou vyžadujú podpornú liečbu, ktorá bude monitorovať zloženie krvi a zlepší jej zotavenie. Podporné opatrenia zahŕňajú:

• diéta,
  • berúc vitamínové a minerálne komplexy,
  • fyzioterapia.

Strava žien s menorágiou by mala byť bohatá na potraviny obsahujúce železo, bielkoviny a vitamíny skupiny B. Musí obsahovať mäso (hovädzie, bravčové, teľacie), hydinu a mastné ryby, mliečne výrobky, strukoviny a obilniny, obilniny a výrobky z múky, greeny ( špenát a šalát), orechy a sušené ovocie.

Ženy by sa nemali vzdať sladkosti, pretože glukóza pomôže zmierniť závraty a silnú bolesť, uľahčí regeneráciu krvi.

Spolu s krvou telo stráca vitamíny a minerály, ktorých nedostatok bráni syntéze nových červených krviniek a ďalších krviniek, takže počas liečby je potrebné užívať vitamínové a minerálne prípravky.

Fyzikálna terapia môže zahŕňať relaxačné a regeneračné procedúry: liečebné masáže, prechádzky po čistom vzduchu, gymnastiku. V čase liečby by sa však mali vylúčiť sauny, kúpele a teplé kúpele, pretože rozširujú cievy v tele a krvné straty z tohto zvýšenia. Z toho istého dôvodu by sa v žiadnom prípade nemalo zmierniť bolesť použitím teplej vyhrievacej podložky na žalúdok alebo spodnú časť chrbta.